WeSwitch
  • Hoe werkt het?
  • Over ons
  • Blog
  • Veelgestelde vragen
  • Contact

Veelgestelde vragen over de 3e overstap van energieleverancier

​Waarom loont ieder jaar overstappen altijd?  
Wie overstapt, betaalt een betrekkelijk lage prijs voor een vaste periode, en krijgt vaak ook nog een welkomstbonus die kan oplopen tot meer dan 100 euro. Maar na afloop van de vaste periode gaan de tarieven stilzwijgend over naar de variabele gas- en stroomprijzen, en die zijn aanzienlijk hoger. Door regelmatig over te stappen incasseer je twee voordelen: de welkomstbonus en de lagere tarieven. - Met WeSwitch gaat het overstappen ieder jaar automatisch en betaal je nooit meer onnodig te veel.
​Waarom loont ieder jaar overstappen altijd?
Wie overstapt, betaalt een betrekkelijk lage prijs voor een vaste periode, en krijgt vaak ook nog een welkomstbonus die kan oplopen tot meer dan 100 euro. Maar na afloop van de vaste periode gaan de tarieven stilzwijgend over naar de variabele gas- en stroomprijzen, en die zijn aanzienlijk hoger. Door regelmatig over te stappen incasseer je twee voordelen: de welkomstbonus en de lagere tarieven. - Met WeSwitch gaat het overstappen ieder jaar automatisch en betaal je nooit meer onnodig te veel.

Over de Switch

Het maandelijkse termijnbedrag van de energieleverancier wijkt af van jullie opgave, hoe kan dit?
Er zijn twee redenen waarom het maandbedrag dat wij communiceren soms verschilt van wat de leverancier u toegestuurd heeft. Gelukkig zijn beide eenvoudig op te lossen:
​
  1. Het maandbedrag dat wij communiceren is berekend inclusief de welkomstbonus van de nieuwe leverancier. Dit zijn de netto maandlasten die u betaalt voor energie. Het maandbedrag dat u van de nieuwe leverancier doorkrijgt is exclusief de welkomstkorting. Meestal wordt de welkomstbonus namelijk aan het einde van het jaar aan u uitgekeerd.

    Het verschil tussen het door ons berekende maandbedrag en dat van de leverancier is dus de welkomstkorting gedeeld door 12 maanden. Stel dat uw welkomstkorting € 180 is, dan is het maandbedrag van de leverancier € 180/12 = € 15 hoger. Geen zorgen, dit krijgt u aan het einde van het jaar allemaal terug. Indien gewenst kunt u er ook voor kiezen om uw maandbedrag zelf naar beneden te stellen. Op die manier ‘int’ u de welkomstkorting maandelijks in plaats van aan het einde van het jaar.

  2. WeSwitch berekent uw nieuwe maandkosten op basis van het verbruik dat u ons bij de aanmelding doorgegeven heeft. Dit verbruik is terug te vinden in de bevestigingsmail van de overstap die u van ons heeft ontvangen. De nieuwe leverancier bepaalt het daadwerkelijke maandbedrag op basis van het historisch verbruik op uw adres over de afgelopen 3 tot 5 jaar. Hierdoor kan het voorkomen dat de nieuwe leverancier rekent met een iets ander verbruik uit het verleden en/of de opwekking van uw eventuele zonnepanelen nog niet meeneemt.
    ​
Of dit zo is, vindt u in de leveringsovereenkomst van de leverancier. Hierin staat het energieverbruik dat ze gebruikt hebben voor het bepalen van het maandbedrag. Als het verbruik afwijkt van wat u ons heeft doorgegeven, verklaart dit het verschil. Ook dit is gelukkig eenvoudig op te lossen door uw maandbedrag zelf aan te passen.

Voor advies over het aanpassen van uw maandbedrag, kunt u ons vriendelijke team bellen op: 085-0608365 dan lopen we er samen doorheen. Ook voor verdere vragen kunt u ons altijd bereiken. We horen graag van u!
 
Mijn energieverbruik is afgelopen jaar veranderd, wat nu? 
Door verschillende omstandigheden kan het voorkomen dat je energieverbruik anders is dan tijdens je aanmelding.

Wanneer je verbruik licht gewijzigd is (een paar honderd kWh stroom of m3 gas meer of minder), maakt dit voor de keuze van het nieuwe energiecontract niet uit. De energieprijzen en welkomstkorting veranderen niet en uiteindelijk betaal je alleen voor de energie die je daadwerkelijk verbruikt hebt. Wel kun je de wijziging doorgeven via info@weswitch.nl dan houden we hier in de toekomst rekening mee.  

Wanneer je energieverbruik totaal anders is door aanpassingen in je huis, kun je dit doorgeven via info@weswitch.nl. Via een nieuwe berekening kijken we vervolgens of het uitgekozen contract nog steeds het voordeligste is voor jouw situatie. 
DE STARTDATUM VAN HET NIEUWE CONTRACT IS NA DE EINDDATUM VAN MIJN HUIDIGE CONTRACT, GAAT DIT GOED?
Soms kan het voorkomen dat het nieuwe contract niet direct aansluit op je huidige contract. Geen zorgen, in de tussentijd blijft je huidige leverancier gewoon energie leveren. Je komt dus nooit zonder stroom of gas te zitten. 
Ik ben afgelopen jaar verhuisd, wat nu?
​Wanneer je bent verhuisd, is het belangrijk om dit zo snel mogelijk aan ons te laten weten via info@weswitch.nl. Wij kijken dan welke aanpassingen er nodig zijn voor het contract.​
MOET IK ZELF OPZEGGEN BIJ MIJN OUDE LEVERANCIER?
Nee, het is niet nodig om je oude contract zelf op te zeggen. Wanneer je via WeSwitch overstapt, regelen wij al het papierwerk, wel zo handig. Het opzeggen van je oude contract wordt dus voor je geregeld!
HOE IS DE BESPARING BEREKEND?
Wanneer je aan het einde van de looptijd van je energiecontract niet overstapt, wordt dit stilzwijgend verlengd tegen de hogere variabele tarieven (ook wel slaperstarieven genoemd). De besparing is berekend ten opzichte van deze variabele tarieven van je huidige leverancier. Dit zijn de tarieven die je zou gaan betalen wanneer je aan het einde van je jaarcontract niet zou overstappen. 
Het nieuwe contract lijkt duurder dan mijn oude contract, hoe kan dit? 
Soms kan het voorkomen dat je nieuwe contract duurder is dan je oude contract. Hiervoor zijn 2 redenen:

- De kale energietarieven en vaste leveringskosten veranderen voortdurend. Het ene jaar is de energie goedkoper dan het andere jaar.
- De overheidsheffingen en netbeheerkosten veranderen ieder jaar (in 2021 zijn deze hoger dan in 2020). De aanbieding van vorig jaar was gebaseerd op de situatie in 2020 terwijl je nieuwe aanbieding  2021 als uitgangspunt neemt. 

Bespaar je dan toch door over te stappen? Ja --> 
Wanneer je aan het einde van de looptijd van je energiecontract niet overstapt, wordt dit stilzwijgend verlengd tegen de hogere variabele tarieven (ook wel slaperstarieven genoemd). De besparing is berekend ten opzichte van deze variabele tarieven van je huidige leverancier. Dit zijn de tarieven die je zou gaan betalen wanneer je aan het einde van je jaarcontract niet zou overstappen. 

HOE KAN IK DE OVERSTAP ANNULEREN? 
Na de bevestigingsmail van de nieuwe leverancier heb je altijd 14 kalenderdagen de tijd om het nieuwe contract kosteloos en zonder opgave van redenen te annuleren.

De annulering kun je direct doorgeven aan de nieuwe leverancier. Het snelste is om ze te bellen met de boodschap dat je gebruik wilt maken van jouw herroepingsrecht en het contract wilt annuleren. Je kunt hierbij vragen om een annuleringsbevestiging per e-mail. Het telefoonnummer van de betreffende leverancier vind je in de mail die je ontvangen hebt of op hun website.

Belangrijk: wanneer je vervolgens de annulering via info@weswitch.nl of 085-0608365 aan ons doorgeeft, kijken we er een andere overstap mogelijk is of dat je de WeSwitch service liever beëindigd. In het laatste geval zullen we in de toekomst niet meer voor je overstappen. 
Wanneer krijg ik mijn welkomstkorting 
Dit verschilt per leverancier. Meestal krijg je de welkomstkorting aan het einde van het jaar verrekend op je jaarrekening. Tip: wil je de welkomstkorting liever door het jaar heen ontvangen? Je kunt je maandbedrag dan zelf naar beneden bijstellen bij de energieleverancier.

Voorbeeld: je welkomstkorting is €120. Je kunt je maandbedrag dan met €10 (€120 / 12 maanden) omlaag stellen. Op deze manier in je de welkomstkorting door het jaar heen. Je krijgt deze dan uiteraard niet aan het einde van het jaar. 
Wanneer stappen jullie weer voor mij over?
​WeSwitch stapt automatisch één keer per jaar voor je over. Op die manier profiteer je ieder jaar opnieuw van het voordeel dat nieuwe klanten krijgen en betaal je nooit onnodig te veel. Ongeveer 3 maanden voor het einde van je contract krijg je bericht over de nieuwe overstap. Je hebt dan altijd 14 dagen bedenktijd waarin  je kunt beslissen of je 100% tevreden bent. Je behoudt dus altijd zelf de controle. 
WANNEER KRIJG IK DE EINDAFREKENING VAN MIJN OUDE LEVERANCIER?
Je ontvangt de eindafrekening van je oude energieleverancier maximaal 2 maanden na de overstap (max 2 maanden nadat de nieuwe leverancier is gestart met leveren). 
​Staat uw vraag er niet tussen dan kunt u ons mailen op info@weswitch.nl. ​
U kunt ons vriendelijke team ook telefonich bereiken op ma tm vr van 09:00 tmt 17:00 via 085-0608365.
​Staat uw vraag er niet tussen dan kunt u ons mailen op info@weswitch.nl. ​
U kunt ons vriendelijke team ook telefonich bereiken op ma tm vr van 09:00 tmt 17:00 via 085-0608365.
HOME ​
CONTACT
info@weswitch.nl 
085-0608365
 Copyright © 2023 WeSwitch B.V. | KVK 77405188 | Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring | BTW-nummer NL860998289B01
Icons made by Pixel perfect from www.flaticon.com
  • Hoe werkt het?
  • Over ons
  • Blog
  • Veelgestelde vragen
  • Contact